Algemene Voorwaarden
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Bedenktijd:
De termijn waarbinnen het consumentengebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
Consument:
De natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep van een bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer
Dag: kalenderdag:
Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd wordt verspreid
Duurzame gegevensdrager:
Elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
Herroepingsrecht:
De mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
Ondernemer:
De natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbieden;
Afstand tot:
Een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van goederen en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in gelijke ruimte zijn samengekomen.
Algemene Voorwaarden: de conventionele algemene voorwaarden van de ondernemer.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
- Chic Nederland
- kvk-nummer: 82732078
- Btw-identificatienummer: NL003722603B58
- E-mailadres: info@chicnederland.nl
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke stand is een overeenkomst tot stand gekomen op afstand en bestelling tussen ondernemer en consument.
Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene
voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, wordt voordat de overeenkomst op afstand gesloten wordt, aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de handelaar geïnspecteerd kunnen worden en dat zij op verzoek van de consument zo snel mogelijk mogelijk aan hem zullen toegezonden worden.
In het geval van een overeenkomst op afstand die elektronisch wordt gesloten, worden deze algemene voorwaarden vóór het sluiten van de overeenkomst op zodanige wijze aan de consument ter beschikking gesteld dat deze door de consument op een eenvoudige manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, wordt vóór het sluiten van de overeenkomst aangegeven waar de algemene voorwaarden langs elektronische weg kunnen worden geraadpleegd en dat zij op verzoek van de consument kosteloos langs elektronische weg of op een andere wijze zullen worden toegezonden.
Indien naast deze algemene voorwaarden tevens bijzondere product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, kunnen de leden 2 en 3 van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in het geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de voor hem dynamische inconsistente toepassing bevinden.
Indien één of meer bepalingen van deze Algemene Voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, zullen de rest van de overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden van kracht blijven en zal de betreffende beslissende onverwijld, in beslissend overleg, vervangen worden door een strekking van de beslissende suggestief zo dicht mogelijk benadert.
Situaties die niet door deze Algemene Voorwaarden worden verzekerd, moeten worden
beoordeeld "naar de geest" van deze Algemene Voorwaarden.
Mogelijke onduidelijkheden met betrekking tot de interpretatie van de inhoud van een of
meer bepalingen van onze Algemene Voorwaarden moeten worden geïnterpreteerd "naar de geest" van deze Algemene Voorwaarden.
Artikel 4 – Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden wordt gedaan, wordt dit duidelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod is onder voorbehoud. De ondernemer heeft het recht het aanbod te wijzigen of aan te passen.
3. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om de consument in staat te stellen het aanbod goed te beoordelen. Indien de ondernemer gebruikmaakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
4. Alle afbeeldingen, specificaties en gegevens in het aanbod zijn indicatief en kunnen geen aanleiding geven tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst. De afgebeelde producten zijn een zo getrouw mogelijke weergave van de werkelijke producten. De ondernemer kan echter niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de werkelijke kleuren van de producten.
5. Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
-
- de prijs, exclusief eventuele invoer-btw en inklaringskosten. Deze bijkomende kosten zijn voor rekening en risico van de klant. Bij levering in een EU-land kan de post- of koeriersdienst btw en inklaringskosten in rekening brengen op basis van de daarvoor geldende verordening. In dat geval zal de post- of koeriersdienst deze kosten innen bij de ontvanger van de goederen;
- de eventuele kosten van verzending;
- de wijze waarop de overeenkomst tot stand komt en welke handelingen daarvoor vereist zijn;
- of het herroepingsrecht van toepassing is;
- de wijze van betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst;
- de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn gedurende welke de prijs geldig blijft;
- het tarief voor communicatie op afstand indien dit afwijkt van het basistarief;
- of de overeenkomst na totstandkoming wordt gearchiveerd en, zo ja, op welke wijze deze door de consument kan worden geraadpleegd;
- de manier waarop de consument, vóór het sluiten van de overeenkomst, de door hem verstrekte gegevens kan controleren en eventueel corrigeren;
- de talen waarin de overeenkomst kan worden gesloten, naast het Nederlands;
- de gedragscodes waaraan de ondernemer is gebonden en de wijze waarop de consument deze codes elektronisch kan raadplegen;
- de minimale duur van de overeenkomst op afstand indien het gaat om een duurovereenkomst.
- optioneel kunnen ook beschikbare maten, kleuren en materiaalsoorten worden vermeld, indien van toepassing op het product.
.Artikel 5 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, met inachtneming van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment dat de consument het aanbod aanvaardt en voldoet aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van deze aanvaarding. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd door de ondernemer, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen om de elektronische overdracht van data te beveiligen en een veilige webomgeving te waarborgen. Indien de consument elektronisch betaalt, zal de ondernemer passende beveiligingsmaatregelen treffen.
4. De ondernemer heeft het recht – binnen wettelijke kaders – informatie in te winnen over het vermogen van de consument om aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, evenals over andere relevante feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek gegronde redenen heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer verstrekt de consument, uiterlijk bij de levering van het product of de dienst, de volgende informatie op een zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager:
- het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding indien het herroepingsrecht is uitgesloten;
- informatie over garanties en de bestaande service na verkoop;
- de gegevens zoals vermeld in artikel 4, lid 5 van deze voorwaarden, tenzij de ondernemer deze reeds vóór de uitvoering van de overeenkomst aan de consument heeft verstrekt;
- de voorwaarden voor opzegging van de overeenkomst indien deze een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur.
6. In het geval van een duurovereenkomst is het bepaalde in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
7. Elke overeenkomst wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij de aankoop van producten via de webshop heeft de consument het recht om de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende een bedenktijd van 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een door de consument aangewezen derde die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen.
Tijdens de bedenktijd dient de consument zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. Het product mag slechts in die mate worden uitgepakt of gebruikt als nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Indien de consument van zijn herroepingsrecht gebruik wil maken, dient hij het product met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in de originele staat en verpakking, aan de ondernemer te retourneren. De consument dient hierbij de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke retourinstructies te volgen.
Retourproces:
- De consument dient de ondernemer binnen 14 dagen na ontvangst van het product per e-mail of schriftelijk in kennis te stellen van zijn wens tot herroeping.
- Na deze melding moet het product binnen 14 dagen worden teruggestuurd.
- Retourzendingen dienen te worden verstuurd naar het retouradres van de leverancier in China, welke de consument ontvangt na het starten van de retourprocedure.
- De kosten voor retourzending zijn volledig voor rekening van de consument.
- De consument dient een geldig verzendbewijs te overleggen, bij voorkeur met een duidelijke foto van het verzendlabel en de track & trace code, waarop alle gegevens goed leesbaar zijn.
Indien de consument niet binnen de gestelde termijn van 14 dagen melding maakt van de herroeping, of het product niet binnen 14 dagen na melding retourneert, vervalt het herroepingsrecht en is de koop definitief.
Uitsluiting van het herroepingsrecht:
Om hygiënische redenen kunnen bepaalde artikelen niet geretourneerd of geruild worden. Dit betreft onder meer (maar niet uitsluitend):
- Ondergoed
- Lingerie
- Badkleding
- Panty's
-
Verzorgingsproducten
Indien deze artikelen zijn gepast, gebruikt, of de verzegeling is verbroken, is retournering niet mogelijk.
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, zijn de directe kosten van het terugzenden van het product voor rekening van de consument.
Retourzendingen worden rechtstreeks verzonden naar onze leverancier in China, waarvan het retouradres aan de consument wordt verstrekt zodra de retourprocedure wordt gestart.
Indien de consument reeds een betaling heeft gedaan, zal de ondernemer het betaalde bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van de herroepingsverklaring, terugbetalen. De terugbetaling wordt echter pas uitgevoerd nadat het geretourneerde product daadwerkelijk is ontvangen door de ondernemer of diens leverancier, of nadat de consument voldoende bewijs heeft geleverd dat het product daadwerkelijk is teruggezonden (bijvoorbeeld via een verzendbewijs met trackinginformatie).
Artikel 8 – Uitsluiting van het herroepingsrecht
De ondernemer kan het herroepingsrecht uitsluiten voor bepaalde producten en diensten, mits dit duidelijk bij het aanbod is vermeld en tijdig vóór het sluiten van de overeenkomst aan de consument is meegedeeld.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is onder meer mogelijk voor producten:
- die om hygiënische of gezondheidsredenen niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken. Dit geldt bijvoorbeeld voor, maar is niet beperkt tot:
- ondergoed,
- lingerie,
- badkleding,
- panty’s,
-
verzorgingsproducten;
- die persoonlijk van aard zijn of zijn vervaardigd volgens specificaties van de consument;
- die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
- waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- die bestaan uit losse kranten of tijdschriften;
- voor audio- en video-opnamen of computersoftware, waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
Voor diensten kan het herroepingsrecht worden uitgesloten indien:
1. de dienst betrekking heeft op logies, vervoer, horeca of vrijetijdsbesteding op een specifieke datum of tijdens een specifieke periode;
2. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument vóór het verstrijken van de bedenktijd.
Artikel 9 – De prijs
Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, met uitzondering van prijswijzigingen als gevolg van wijzigingen in de BTW-tarieven of andere wettelijke regelingen.
In afwijking van het bovenstaande kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt – waarop de ondernemer geen invloed heeft – met variabele prijzen aanbieden. In dat geval wordt dit in het aanbod duidelijk vermeld, evenals het feit dat de vermelde prijzen richtprijzen kunnen zijn.
Prijsverhogingen binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
Prijsverhogingen vanaf drie maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn slechts toegestaan indien:
- deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
- de consument hiermee expliciet heeft ingestemd én de consument de mogelijkheid heeft de overeenkomst te beëindigen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
Internationale levering en invoerkosten
Volgens artikel 5, lid 1, van de Wet op de omzetbelasting 1968, is de plaats van levering het land vanwaar het product wordt verzonden. Indien dit buiten de EU is (zoals bij dropshipping vanuit China), vindt de levering plaats buiten de EU.
In dat geval kunnen bij invoer in het land van bestemming (bijvoorbeeld Nederland) BTW en/of inklaringskosten door de post- of koeriersdienst aan de consument in rekening worden gebracht. De ondernemer brengt deze kosten niet in rekening en is hier ook niet verantwoordelijk voor.
Voorbehoud druk- en zetfouten
Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk- en zetfouten. Voor de gevolgen van dergelijke fouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. In geval van een duidelijke fout in de prijs is de ondernemer niet verplicht het product tegen de foutieve prijs te leveren.
Artikel 10 – Naleving en garantie
De ondernemer staat ervoor in dat de geleverde producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, aan de in het aanbod vermelde specificaties, en aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid. Tevens voldoen zij aan de op het moment van levering geldende wettelijke bepalingen en overheidsvoorschriften.
Indien uitdrukkelijk overeengekomen, staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor anders dan normaal gebruik.
Garantie
Een eventuele extra garantie die wordt verstrekt door de ondernemer, fabrikant of importeur doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument al heeft op grond van de wet of de overeenkomst.
Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten moeten binnen 14 dagen na levering schriftelijk bij de ondernemer worden gemeld. Producten dienen te worden geretourneerd in originele staat, met onbeschadigde verpakking, en indien redelijkerwijs mogelijk in ongebruikte en verkoopbare conditie.
De garantieperiode van de ondernemer komt overeen met de garantieperiode van de fabrikant.
De garantie geldt niet in de volgende gevallen:
- De consument heeft de geleverde producten zelf gerepareerd of aangepast, of heeft deze laten repareren of aanpassen door derden;
- De producten zijn blootgesteld aan abnormale omstandigheden of zijn onzorgvuldig of in strijd met de gebruiksinstructies van de ondernemer behandeld;
- De gebreken zijn geheel of gedeeltelijk het gevolg van voorschriften die door de overheid zijn vastgesteld met betrekking tot de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
De ondernemer is niet verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor een individueel of specifiek doel van de consument, noch voor eventuele adviezen met betrekking tot het gebruik of de toepassing van de producten.
Artikel 11 – Levering en uitvoering
De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen van bestellingen en bij de uitvoering daarvan.
Als plaats van levering geldt het adres dat de consument bij het plaatsen van de bestelling aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
Met inachtneming van de bepalingen in artikel 4 van deze algemene voorwaarden, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed, maar uiterlijk binnen 30 dagen, uitvoeren, tenzij met de consument een langere leveringstermijn is overeengekomen.
Indien de levering vertraging oploopt of indien een bestelling niet, of slechts gedeeltelijk, kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk binnen 30 dagen na het plaatsen van de bestelling bericht. In dat geval heeft de consument het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden en, indien van toepassing, recht op terugbetaling of schadevergoeding.
Bij ontbinding conform het bovenstaande zal de ondernemer het door de consument betaalde bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt, zal de ondernemer zich inspannen een gelijkwaardig vervangend artikel aan te bieden. Uiterlijk bij levering wordt op duidelijke wijze gecommuniceerd dat het om een vervangend artikel gaat.
Bij vervangende artikelen behoudt de consument het herroepingsrecht, tenzij het om uitgesloten producten (zoals hygiëne-artikelen) gaat zoals vermeld in artikel 8. De retourkosten van vervangende artikelen zijn voor rekening van de ondernemer, tenzij anders overeengekomen.
Het risico van beschadiging of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument, of aan een door de consument aangewezen derde partij, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 12 – Duur, beëindiging en verlenging
Opzegging door de consument
1. Overeenkomst voor onbepaalde tijd
De consument mag een overeenkomst voor onbepaalde tijd, gericht op de regelmatige levering van producten of diensten (waaronder elektriciteit), te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
2. Overeenkomst voor bepaalde tijd
De consument kan een overeenkomst voor bepaalde tijd die gericht is op regelmatige levering van producten of diensten, tegen het einde van de bepaalde looptijd opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij anders overeengekomen.
3. Wijze van opzeggen
De consument mag elke vorm van overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze als waarop deze is aangegaan. Opzegging moet kosteloos kunnen geschieden, en met een opzegtermijn die gelijk is aan of korter dan die van de ondernemer.
Verlenging
4. Een overeenkomst voor bepaalde tijd die gericht is op de regelmatige levering van producten of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur, tenzij uitdrukkelijk vermeld.
5. In afwijking van het voorgaande mag een overeenkomst voor de levering van dag-, nieuws-, en weekbladen of tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, mits de consument deze overeenkomst aan het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
6. Een overeenkomst voor bepaalde tijd die wordt stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd, mag op elk moment door de consument worden opgezegd met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. Bij een overeenkomst voor de periodieke levering van dag- of weekbladen die minder dan één keer per maand verschijnt, geldt een opzegtermijn van maximaal drie maanden.
7. Proef- of kennismakingsabonnementen op dag- en weekbladen worden niet stilzwijgend verlengd en eindigen automatisch na afloop van de afgesproken proefperiode.
Duurcontracten langer dan één jaar
8. Indien een overeenkomst een looptijd heeft van meer dan één jaar, mag de consument na één jaar de overeenkomst op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij dit op basis van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.
Artikel 13 – Betaling
Tenzij anders overeengekomen, dient de consument het verschuldigde bedrag binnen 7 werkdagen te voldoen, gerekend vanaf het begin van de in artikel 6, lid 1 genoemde herroepingstermijn.
Bij een overeenkomst betreffende het verlenen van een dienst vangt deze termijn aan vanaf het moment dat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
De consument is verplicht eventuele onjuistheden in de verstrekte betaalgegevens of betaling onverwijld aan de ondernemer te melden.
Bij niet-betaling behoudt de ondernemer zich het recht voor om, binnen de wettelijke kaders, alle voor de consument bekende incassokosten en wettelijke rente in rekening te brengen.
Artikel 14 – Klachten
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst dienen volledig en duidelijk schriftelijk of per e-mail te worden ingediend bij de ondernemer, binnen 7 dagen na constatering van het gebrek of tekortkoming.
De ondernemer zal binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht reageren. Indien een klacht meer tijd vraagt voor behandeling, zal de ondernemer binnen deze termijn een ontvangstbevestiging sturen met een indicatie wanneer de consument een inhoudelijk antwoord kan verwachten.
Indien de klacht niet in onderling overleg wordt opgelost, kan de consument de kwestie voorleggen aan een geschillencommissie of een andere daarvoor aangewezen instantie.
Het indienen van een klacht doet de verplichtingen van de ondernemer niet teniet, tenzij de ondernemer dit schriftelijk anders aangeeft.
Indien een klacht gegrond wordt verklaard, zal de ondernemer naar eigen keuze het geleverde product kosteloos repareren, vervangen of crediteren.
Artikel 15 – Geschillen
Op alle overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing, ook als de consument in het buitenland woont.